MAGAZIN: Str. T. Vladimirescu , Bl. G164, ZALĂU/ ATELIER: Aghireș, nr. 1. Jud. Sălaj

0745 544 919 / 0721 544 919 autolandhosu@yahoo.com

Volan pe dreapta

Maşinile cu volan pe partea dreaptă nu vor mai putea fi înmatriculate în România, din toamnă. Asta prevede un ordin al ministrului Transporturilor. Documentul este în acest moment la avizare. Decizia e impusă de numărul mare de accidente în care au fost implicate astfel de maşini.

Potrivit datelor Registrului Auto Român, în acest moment, în țara noastră sunt înregistrate aproape 67.000 de mașini care au volanul pe partea dreaptă. Dintre acestea, 50.000 au trecut pe la RAR numai în ultimii 3 ani.

Cei care vor să-și înmatriculeze un autoturism cu volanul pe dreapta o pot face acum cu costuri minime.

Dacă actuala propunere legislativă va intra în vigoare, o astfel de maşină va fi înscrisă doar dacă proprietarul schimbă volanul, bordul şi pedalele, astfel încât autovehiculul să fie condus pe partea stângă.

Proiectul de lege mai conţine şi o condiţie greu de îndeplinit de cei care au maşini cu volanul pe partea dreaptă – aceştia trebuie să aibă permisul de conducere obţinut într-o ţară în care se circulă pe partea stângă, cum ar fi Marea Britanie.

Circulația, fie pe partea dreaptă fie pe partea stângă, este reglementată de legile fiecărui stat în parte. În momentul de față, la nivel global, 66 la suta din populație circulă pe partea dreaptă, în timp ce doar 34 la sută circulă pe partea stângă. Printre principalele state în care șoferii conduc pe partea stângă sunt Marea Britanie, Japonia, India, Australia, Noua Zeelanda sau Indonezia, dar și unele state africane.

Tot istoricii explică faptul că printre motivele pentru care s-a ales circulația pe partea stângă se află și aptitudinile cavalerilor medievali și modificările impuse de Napoleon. Atunci când întâlneau un inamic care se îndrepta către ei, cavalerii se mutau pe partea stângă pentru ca în mana dreaptă să poată mânui mult mai eficient spada. Tot în Franța, aristocrații circulau pe partea stângă, în timp ce oamenii de rând circulau pe partea dreaptă, astfel încât să se facă o diferență clară între clasele sociale.

Însă atunci când în 1794 a fost introdusă la Paris o lege care să stabilească circulația pe partea dreaptă pentru toată lumea, englezii nu au vrut să copieze același model și au păstrat obiceiurile de circulație pe partea stângă. Astfel, toate celelalte colonii engleze au implementat același regim de circulație pe stânga.