După numeroase blocaje, oferta pe piața auto va crește probabil în 2023, cu reduceri mai mari pentru vehiculele cu motoare pe benzină sau motorină. Pe de altă parte, mașinile electrice riscă să cadă în dizgrație.
Este adevărat că registrele de comenzi ale constructorilor de automobile sunt încă bine pline. Însă, potrivit analizei expertului, surplusul de comenzi de vehicule noi a fost posibil pentru că lanțurile de aprovizionare au fost perturbate și au lipsit semiconductori sau alte componente importante.
Odată cu lockdown-urile din timpul pandemiei, a apărut o situație cu totul specială, în sensul că producătorii au construit mai puține mașini decât planificaseră, iar oferta de vehicule noi s-a micșorat pe toată linia. Prin urmare, mașinile care au ieșit în cele din urmă de pe linia de asamblare au fost vândute cu marje mari de profit. Nenumăratele reduceri de preţuri din industria auto au devenit brusc de domeniul trecutului.
În Germania, înmatriculările noi de mașini electrice au crescut în mod semnificativ în ultima vreme. Asta pentru că, din iunie 2020, vehiculele pur electrice nou înmatriculate cu un preț de listă mai mic de 40.000 de euro sunt subvenționate cu 6000 de euro din partea guvernului federal și 3000 de euro din partea constructorului auto – în total 9000 de euro.
Cumpărătorii de autovehicule hibride plug-in parțial electrice vor primi o primă de achiziție de până la 6750 de euro.
Din ianuarie 2023, nu numai că subvențiile sunt reduse, dar și prețurile energiei electrice cresc drastic. Nici măcar frânarea prețului energiei electrice, finanțată de stat, nu va aduce vreo ușurare. Aceasta deoarece se aplică doar la 80% din consum, iar încărcarea noilor mașini electrice se adaugă la consumul de electricitate al fiecărei gospodării.
Din acest motiv, majoritatea experților presupun că este de așteptat o scădere semnificativă a vânzărilor de mașini electrice noi. Ecologiștii și industria auto văd deja în pericol mult lăudata transformare în domeniul transporturilor.
Însă în ceea ce privește mașinile electrice, conceptul anterior de succes al germanilor nu pare să funcționeze în China. ”Handelsblatt” relatează că start-up-ul chinez Human Horizons depășește concurența cu modelul HiPhi X – și asta chiar în clasa de lux, unde se obțin cele mai mari profituri. Până în prezent, acest segment era dominat copios de Mercedes, BMW și Audi.
Sursa: www.dw.com